vrijdag 9 december 2016

Veilig internet op reis

Behalve dat ik wat meer wilde weten over de mogelijkheden (zie m'n vorige blog) om van het internet bij verblijf in een hotel of op een camping gebruik te kunnen maken, wil ik het ook graag een beetje veilig doen. Daarom heb ik wat rond gekeken en een aantal zaken geselecteerd, waarvan ik denk dat ik mee rekening kan houden. Hiermee heb ik overigens niet de illusie daarmee elke ongewenste gebeurtenis uit te sluiten. Je maakt keuzes op grond wat je her en der leest. Als ik me echt goed zou willen beveiligen denk ik, zou ik moeten leren hacken, of gewoon niet internetten :).
  • Open wifi-netwerk:
    Een wifi-netwerk op een vakantieadres, dat zonder wachtwoord voor iedereen toegankelijk is of waarbij een ieder van een en hetzelfde wachtwoord gebruik maakt, geldt als onveilig. In een dergelijke situatie zouden kwaadwillenden met betrekkelijk eenvoudige software bij je gegevens kunnen komen of je kunnen volgen als je internet gebruikt.
  • Internet middels de GSM-verbinding van je telefoon:
    Voor het via internet regelen van privacy- en fraudegevoelige zaken  op je vakantieadres is de GSM verbinding van je telefoon een goede en betrekkelijk makkelijke optie. Denk hierbij aan internetbankieren, e-mailen, facebooken, whatsappen, gebruikmaken van je DigiD. Hierbij kun je eventueel je telefoon als "wifi-hotspot" toepassen of gebruik maken van de "USB-thetering". Dit is qua veiligheid te verkiezen boven een wifi-netwerk van welk hotel of camping dan ook.
  • Een VPN-verbinding instellen:
    Een VPN-verbinding is een andere mogelijkheid om een veilige (en anonieme) verbinding buiten de deur te bewerkstelligen.VPN staat voor Vitual Private Network. Hiertoe moet je een programma  downloaden en op je laptop of tablet installeren. Daarna wijst het de weg meestal min of meer van zelf. Het komt erop neer dat je als het ware je verbinding door een denkbeeldige tunnel laat lopen, welke in eerste instantie uitkomt bij een server in een door jou te selecteren land. Kies maar: Frankrijk, Spanje, de US, mits de provider van het programma daar tenminste over een server beschikt. Vervolgens wordt van daaruit weer verbinding gelegd met de site waar het je om gaat. Voor de buitenwereld lijkt het dan alsof je ergens in Verweggistan of Amsterdam zit, terwijl dat in werkelijkheid Monaco is. Als je toevallig Google Analytics voor je website gebruikt, kun je zien dat dat echt zo werkt.
    Bijkomend voordeel is, dat je geen last meer hoeft te hebben van het fenomeen geoblocking en je dus vanuit Monaco, toch gewoon naar "Uitzending Gemist" kunt kijken. Mits de wifi in je hotel natuurlijk niet overbelast is.

    Wat kost dat? 
    Als je het een keer wilt uitproberen op je laptop, kun je gebruikmaken van "CyberGhost". CyberGhost heeft in een redelijk aantal landen servers tot z'n beschikking. Het is gratis, alleen moet je altijd even wachten tot de verbinding mogelijk is. Bevalt het je en heb je een hekel aan wachten, dan kun je altijd een betaalde versie overwegen. Voor enkele andere voorbeelden van een dergelijk programma kijk op: Webwijzer.nl of Beveiligmij.nl  Over het algemeen geldt wel, als je wat betaald, dan krijg je ook iets dat beter functioneert.
  • Automatisch verbinden met ‘min of meer bekende netwerken’:
    Als je ergens geweest bent en daar verbinding hebt gemaakt met een netwerk, dan blijft ook als je er niet meer bent, de naam van dat netwerk in het lijstje met wifi namen op je smartphone staan (kijk bij instellingen -> Wi-Fi ). Je telefoon tracht daarna als het ware voortdurend om weer contact te maken met dat wifi netwerk. Dit zoeken van je smartphone of laptop naar dat wifi-netwerk, zou het voor een cybercrimineel mogelijk maken om zich als dat netwerk voor te doen.Wat helpt is om dat netwerk uit het lijstje met wifi namen te verwijderen. Ook kun je natuurlijk de wifi helemaal uit te schakelen als je buiten de deur bent. Houdt je batterij het ook nog langer vol.
  • Wachtwoorden beschermen:
    Blijft lastig. Zelf gebruik ik geen wachtwoordenkluis. Waarom niet? Vooral een gevoelskwestie. Ergens vertrouw ik het niet. Natuurlijk gebruik ik niet voor alles en nog wat, hetzelfde wachtwoord. Als zoiets achterhaald wordt, kan men op al je accounts inloggen. Bijvoorbeeld Facebook, Twitter je e-mail etc..
    Als je wat meer wilt weten over hoe wachtwoorden gekraakt kunnen worden en hoe je een veilige wachtwoord" verzint,  moet je eens naar dit filmpje van de consumentenbond kijken. Ik vond het erg verhelderend. 
  • Controle van de naam van het netwerk waarmee verbinding wordt gemaakt: 
    Let goed op of het draadloze netwerk waarmee je wilt verbinden ook echt de wifi-hotspot is die je beoogt. Kwaadwillenden zetten soms een draadloos nep netwerk op en lokken je daarmee als het ware in een valkuil. Als je het niet vertrouwt? Vraag dan even aan een medewerker of het netwerk dat je op je telefoon ziet staan ook inderdaad van je hotel of camping zelf is.
  • Firewall  en virusscanner voor Android en iOS:
    Wel gebruiken, niet gebruiken, op internet lees je net zoveel pro's als contra's. Let wel ik heb het niet over Windows. Een Firewall gebruik je om ongewenste gasten (hackers) buiten de deur te houden en in geval van een virusscanner, ongewenste software. Dat is wat mij betreft grofweg het verschil.
    De kans dat ongewenste software op je tablet of smartphone terechtkomt zou vooral aanwezig zijn als je apps van buiten de Playstore of de App Store importeert. Ongewenste gasten voorkom je door voor gebruik te maken van veilige netwerkverbindingen,
    Omdat bij gebruik van een firewall en een virusscanner de batterij van m'n telefoon aanzienlijk sneller leeg is en m'n smartphone en tablet merkbaar trager maken, kies ik er vooralsnog voor om hiervan (nog) geen gebruik te maken. Maar nogmaals, het blijft een afweging.

5 opmerkingen:

  1. Ik gebruik een mifi met een buitenlandse prepaid simkaart met alleen een data tegoed: op Can. Eilanden een Vodafone prepaid, 1,5 Gb datategoed en 90 dagen geldig voor 13,5 euro. Verder een eigen VPN op mijn eigen NAS. Werkt perfect en zelfs een 4G verbinding.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een NAS heb ik niet, maar misschien komt dat nog eens. Die simkaart 13,5 euro is zeker niet te duur.

      Verwijderen
  2. Wanneer zijn blokken en schijven aan vervanging toe,vandaag werd ik gebeld door dealer dat deze vervangen moesten worden?
    Wel makkelijk zo een blogarchief om snel irts op te zoeken.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Step by step komen er verhalen los.
    Wat is je volgende trip?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben met wandelen verder dan met schrijven, maar zet ze zeker nog op m'n site.

      Verwijderen