vrijdag 23 december 2016

Remblokken en remschijven vervangen, wanneer?

Opnieuw een prozaïsch onderwerp. Een aantal dagen geleden kreeg ik de volgende vraag:
Wanneer zijn blokken en schijven aan vervanging toe? Vandaag werd ik gebeld door dealer dat deze vervangen moesten worden.
Tja dan wordt het bedrag van de APK, gelijk aal een stukje hoger, en daar heb je dan net even niet op gerekend.Wat kun je ermee? Kortweg: als het om APK gerelateerde zaken gaat, kijk  altijd eerst op de site van de RDW (Rijks Dienst Wegverkeer). Hier kun je de keuringseisen nalezen. Wel een beetje ambtelijk taalgebruik, maar het is wel te volgen. En verder zoek ik op internet naar praktijkinformatie die me betrouwbaar overkomt en vraag ik wat rond.

Hoe zit de boel in elkaar en hoe werkt het
           
Op bovenstaande foto is het (voor)wiel van van een auto gedemonteerd, Je ziet dan een remschijf met daaromheen een remklauw. In de remklauw zit aan beide zijden van de remschijf een remblok. Bij het remmen worden de remblokken van weerszijden, krachtig met de remvoering tegen de, met het wiel meedraaiende remschijf aangedrukt. Door het veelvuldig remmen slijten zowel de remvoering (van het remblok) als ook de remschijf.
Behalve schijfremmen heb je ook trommelremmen. Deze zitten vaak bij de achterwielen. Bij het remmen komt 70% van de remkracht terecht op de voorwielen. Hierdoor slijten de remmen voor, veel harder dan de remmen achter. Controle van de trommelremmen laat ik in dit verband dan ook verder buiten beschouwing.

De APK keuringseisen
Artikel artikel 5.2.3 van de APK keuringseisen betreft de onderdelen en werking van de reminrichting. Het komt erop neer dat:
  • je remblokken niet hoeft te vervangen zolang er nog maar een flintertje remvoering opzit. Pas al je bij het remmen hoort krassen - doordat het onderliggende staal van het remblok in contact komt met het staal van de remschijf -, moet je eraan geloven;
en remschijven als ze:
  • teveel roest vertonen (meer dan 50 % rondom) en/of 
  • dat ze een zodanige slijtage vertonen , dat ze zouden kunnen breken. Ik mag er niet aan denken.
Bij  aanvullende permanente eisen, art 53  kun je precies nalezen wat er staat en hoe een en ander gecontroleerd moet worden.

De praktijk
Op diverse sites wordt over het algemeen  aanbevolen om de remblokken te vervangen als de voering die erop zit, minder dan 2 mm dik is. Dat is dan ook -als het goed is - het moment dat de garage opbelt met de mededeling dat ze de auto niet kunnen afkeuren, maar toch adviseren om de remblokken te vervangen.

De remschijven is een wat lastiger verhaal. Op internet lees ik  de volgende redenen om ze te vervangen:
  • Zodra deze te sterk ingesleten raken. Ter indicatie kun je je vinger langs de buitenrand van de remschijf laten glijden. Als de remschijf (teveel) is ingesleten voel je, aan de voor en de achterkant van de schijf, een opstaande rand. Net als bij een deksel van een jampot, maar dan minder hoog. Als je je voorwielen maximaal naar buiten draait, kun je er wel bij en hoef je ze er niet af te halen.
  • De mate van slijtage meten met behulp van een schuifmaat of een voelermaatje geeft meer houvast. Criterium hierbij is de minimale dikte (mm) die door de fabrikant van de schijf wordt opgegeven. Deze maat zou je soms op de naaf van de remschijf kunnen aflezen maar vaak is dit niet meer mogelijk.
    Om een indruk te krijgen van fabrieksspecificaties van remschijven voor een bepaald type auto kun je ook een kijkje nemen op één of meerdere sites voor auto-onderdelen. Op veel van dergelijke websites is het mogelijk om je kenteken in te toetsen, waardoor je makkelijk bij de juiste informatie terecht komt. Voor een voorbeeld, klik hier. Voor onze auto, zag ik dat conform fabrieksspecificaties, de dikte van de remschijf als gevolg van slijtage maximaal 2 à 2,5 mm mag afnemen.
  • Kromtrekking. Ik heb het nooit gemerkt maar volgens de ANWB zou je dit kunnen merken als je een wisselende remkracht of trillingen bij het remmen ervaart;
  • Spleten;
  • Roest (zie hiervoor APK);
  • Diepe krassen.
Veel auto’s hebben een slijtage-indicator (sensor), maar die zouden niet altijd even betrouwbaar zijn. Niettemin ook als het waarschuwingslampje op je dashboard begint te branden is het tijd om er naar te laten kijken.

Wanneer de remblokken versleten zijn hoeven niet altijd de remschijven te worden vervangen. Andersom wel, dus bij wisseling van remschijven moeten ook altijd de remblokken worden vervangen. Dit omdat de oude remblokken, vanwege de versleten remschijf, niet meer mooi vlak zijn.
Om op beide wielen een gelijke remkracht te behouden, moeten remschijven en blokken altijd beiderzijds worden vervangen.

Kosten
Afgelopen april werd ik tijdens de APK ook door de garage gebeld met het advies om de remschijven en de remblokken te laten vervangen, met daarbij de kanttekening de auto er niet op kon worden afgekeurd. Ik heb toen het advies opgevolgd. Het kostte me € 230,-. Niet dat het advies niet goed was, integendeel. Maar de volgende keer wil ik het toch zelf doen. Niet alleen om het geld, maar ik vind het gewoon ook leuk om te doen.

Update: 5-1-2017

Voorbeelden: doe het zelf aanpak Links
Vervangen remblokkenVideo 1
            idemVideo 2
Vervangen remschijven en remblokkenVideo 1
            idemVideo 2
            idemVideo 3

8 opmerkingen:

  1. Duidelijk verhaal, maar valt er ook een indicatie te geven qua aantal gereden kilometers? De een remt wat meer en erger dan een ander, maar toch?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, vooral dat laatste kan veel verschillen maar ook als iemand bijna enkel snelweg rijdt zal deze veel langer met remblokken doen dan iemand die enkel stadsverkeer rijdt. Deed met set remblokken bijna 100.000 km en den verhouden snel/stad was 30/70 dus ben tevreden :)

      Verwijderen
    2. Op de diverse fora zie je grote verschillen. Bij de één zijn ze al na 20.000 km versleten, en een ander meldt na 150.000 km dat ze nog prima meegaan. Geen chocola van te maken dus. Verschil in rijstijl en omstandigheden zal zeker van invloed zijn. Toch ben ik ook heel nieuwsgierig naar kwaliteitsverschillen tussen het ene merk en het andere. Ik kan er niet echt een vinger achter krijgen. Ik vermoed dat m.b.v. onderhoudsgegevens van leasebedrijven, dealerorganisaties of wellicht de BOVAG hierover wat meer te melden zou moeten zijn. Alleen ik heb tot nu toe nergens iets gevonden.

      Verwijderen
  2. Leaserijders zijn vaak niet de zuinigste rijders en wie controleert nu zijn blokken, schijven en banden als de auto voor een beurt moet of APK? Laatste tijd veel contact gehad met een automonteur en die wist me te vertellen dat er vaak een telefoontje naar de klant gaat dat dingen vervangen moeten worden terwijl dat lang niet altijd moodzakelijk is.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Het is nog geen strenge winter, maar de accu's hebben het het dan vaak te verduren. Zijn daar nog richtlijnen voor of gewoon afwachten tot de anwb zich meldt?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoe stappen we het nieuwe jaar in?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Plannen genoeg. In het kader van ons rondje randstad denk ik dat we nog twee keer moeten lopen om weer bij ons uitgangspunt te zijn teruggekeerd en dan wil ik weer iets nieuws bedenken. Verder willen we vooral ook in Duitsland gaan lopen; Oostzeekust, langs de Moezel, Thüringen. Kwestie van kiezen dus. Tijd zal het leren waar we uitkomen. De beste wensen voor 2017

      Verwijderen
    2. Jullie ook het allerbeste gewenst en blijf stories strooien.

      Verwijderen