zaterdag 12 november 2016

Bandenspanning

Als het in de herfst wat kouder wordt verwissel ik de zomer- voor de winterbanden en in het voorjaar dezelfde actie maar dan andersom. Na de bandenwissel ga ik altijd even naar het tankstation om de spanning van de banden weer op het gewenste peil te brengen. Zo ook afgelopen maandag.
Dit keer - of eigenlijk al wat eerder- bekroop me de vraag waar ik mee bezig was. Deed ik het wel goed. Daarom maar eens op internet rondgestruind om te lezen wat er over te berde wordt gebracht en hier en daar wat navraag gedaan.

Op meerdere websites wordt gewezen hoe je je bandenspanning moet meten en waarom. Kort samengevat doe je het ter voorkoming van:
  • Onnodige slijtage aan je banden. Een onderspanning van 20% zou de levensduur van de band met bijna een kwart verkorten, en 30% onderspanning de zelfs met de helft;
  • Een te hoog brandstofverbruik. Met 15 % te lage spanning ( 2 ,0 bar in plaats van 2,3 bar), zou je bijna 2 % extra brandstof verbruiken;
  • Veiliger rijden. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) heeft onderzocht wat het effect is van onderspanning op auto ongelukken. Zij komen tot de conclusie dat ongeveer 0,5 % van alle ongelukken hierdoor wordt veroorzaakt.
En verder wordt over het algemeen aanbevolen om bij het meten van de bandenspanning als volgt te werk gaan;

Aspect
          Bandenspanning
Aanbevolen waarde
  • Zie instructieboekje van je auto, de binnenzijde van het portier of de benzinedop
  • Bij koude banden. De banden zijn nog koud genoeg als afstand tot het tankstation = < 5 km
Frequentie controle
  • Bij voorkeur 1x per maand.
's Winters       =  Aanbevolen waarde:  + 0,2 bar

I.g.v. warme banden
(er is meer dan 5 km gereden - bijv. langs snelweg)
      =  Aanbevolen waarde:  +  0,3 bar
    N.B.
  • Bij voorkeur banden 1/2 uur laten afkoelen
  • Geen lucht uit de band laten lopen
Verschil bandenspanning
  • Spanning linker band = rechter band
  • Spanning voorbanden mag verschillen t.o.v. achterbanden
Reservewiel      =  Hoogste aanbevolen waarde 























Maar......hoe weet ik of, als ik ergens m'n banden oppomp, de daarbij gemeten bandenspanning (aantal bar's) voldoende nauwkeurig is. Met andere woorden het resultaat niet te veel afwijkt van wat het daadwerkelijk zou moeten zijn?
Uit een vorig leven weet ik dat na verloop van tijd het meetresultaat van een meetinstrument meer en meer gaat afwijken van de oorspronkelijk ingestelde waarde. Meetinstrumenten - en dus ook bandenspanningsmeters moeten daarom in principe periodiek gekalibreerd worden. Hiernaar benieuwd heb ik naar de volgende bedrijven en organisaties een mailtje gestuurd met de vraag in hoeverre aan dit aspect aandacht wordt besteed:
  1. BOVAG (Brancheorganisatie -Bond- van Auto(mobiel)handelaren en Garagehouders)
  2. VACO (Branchevereniging voor de banden- en wielenbranche)
  3. KwikFit (landelijke specialist in banden, velgen en onderhoud)
  4. Shell
  5. AirServ AIR-serv (exploitant van luchtunits en stofzuigers, samenwerkend met brandstofmaatschappijen);
  6. Stichting Band op Spanning
Gezegd moet worden dat ik van iedere organisatie een antwoord ontving. Uit de ontvangen reacties begreep ik dat alleen de bandenpompinstallaties van Airserve en de Stichting Band op Spanning periodiek gekalibreerd worden en dat de bandenpompen bij Shell in beheer zijn bij de firma Airserv. Later zag ik ook bij tankstations van andere brandstofmaatschappijen installaties van Airserv staan.
Van de overige organisaties (1 t.m 3) begreep dat zij aan het kalibreren van bandenspanningsmeters geen aandacht besteden omdat:
  • Kalibratie is niet verplicht is (zie toelichting);
  • Bij "onze organisatie" worden alle bandenspanningsmeters binnen de termijn vervangen waarop deze gekalibreerd zouden moeten worden;
  • Wij laten het aan de bij ons aangesloten bedrijven zelf en hun expertise over om te zien of er al of niet gekalibreerd zou moeten worden.
Mijn Conclusie
Voor de controle van m'n bandenspanning kan ik het best terecht bij het tankstation bij mij om de hoek waar een bandenpompinstallatie van AirServ staat opgesteld. Die 50 eurocent die het daar kost kom ik ook wel weer overheen. Een bandenpompinstallatie van de Stichting Band op Spanning is helaas (nog) te ver weg.

Bij controle bij een garage of de bandenvakhandel - bijv. in geval van een APK - kun je er wat mij betreft niet zonder meer van uit gaan dat als je er de deur uit rijd, de bandenspanning overeenkomt met de door de fabrikant van je auto aanbevolen waarde.


Toelichting
In het blad APK-keurmeester, nr 69 van het RDW -(Rijks) Dienst Wegverkeer staat onder het kopje "Bandenspanning altijd meten" o.a. het volgende vermeld:

De eis voor de bandenspanningsmeter luidt volgens artikel 11 lid f van de erkenningsregeling keuringsbevoegdheid APK: een doelmatige bandenspanningsmeter en een doelmatige bandenpomp.
En verder:
Doelmatig wil zeggen: bruikbaar, geschikt en in goede staat. Er zijn geen eisen vastgelegd over het regelmatig ‘ijken/kalibreren’ van de bandenspanningsmeter.

Voor zover ik begrijp is dit laatste in strijd met artikel 13 van dezelfde regeling waarin volgens mij met zoveel woorden staat dat o.a. manometers jaarlijks aantoonbaar gekalibreerd moeten worden.

Toevoeging 14-11-2016
Navraag bij het RDW leerde dat een bandenspanningsmeter in de zin van de erkenningsregeling niet als een manometer wordt beschouwd.

20 opmerkingen:

  1. Leuk artikel, maar waarom gebruik je geen all season banden daar kun je het hele jaar op rijden?
    Momenteel aan het kijken naar nieuwe banden die ook het sneeuwvlokje symbool hebben, waardoor je er ook mee in Duitsland mag rijden in de winter.
    Ik heb er nu een band op liggen van 215/55/r16/ 97V XL en zit te denken aan 205, die is een stuk goedkoper, maar oogt wat kleiner als de 215. Kwam er ook achter dat je met een 215 band harder rijdt dan de kilometerteller aangeeft, omdat de standaard band 205 is af fabriek. Wat zou jij doen 205 of toch weer voor de 215 band kiezen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. All Season banden zijn altijd de mindere zowel van de zomer als van de winterband.U heeft het niet over kleinere banden maar over smallere banden. 215 is een breedte maat in mm.Hier kun je geen zinnig advies over geven want breedtemaat is echt afhankelijk tyoe /merk auto maar ik zou altijd bij de standaard maat gaan welke merk heeft afgeleverd.

      Verwijderen
    2. Dat dacht ik ook dat het alleen de breedfte betreft, maar dat is blijkbaar niet het geval. Kijk hier maar eens,ik weet ook niet hoe dat kan?
      http://www.gbshop.nl/content/informatie/technische-info/omwisselingsberekening.htm

      Verwijderen
    3. Een band 215/55/16 is t.o.v. een band 205/55/16 niet alleen breder maar ook hoger. Dat komt doordat de getallen 215 en 205 de breedte van beide banden in mm weergeeft en het tweede getal 55 - de hoogte - een percentage is van opgegeven breedte. In dit geval dus:
      55% van 215 mm = 118,25 mm en 112,75 mm.
      Doordat de snelheid van de auto a.h.w. aan de as van een wiel gemeten wordt, zul je als je een wiel (band) met een grotere omtrek (dan oorspronkelijk) monteert, de feitelijke snelheid snelheid hoger zal zijn dan welke door de snelheidsmeter van je auto wordt aangeduid. In voorkomend geval zal de snelheidsaanduiding van je TomTom (o.i.d) correcter zijn doordat deze op een een andere manier gemeten wordt. Maar dat terzijde.

      Voorts:
      Zelf zou ik banden hanteren zoals die door de fabrikant worden aanbevolen, omdat ik bang ben dat de rijeigenschappen mogelijk nadelig beïnvloed kunnen worden en ik geen idee heb waar ik aan zou beginnen als ik iets anders zou proberen.

      Tenslotte:
      Ja ik zal een volgende keer zeker all season banden overwegen. Lijkt me -ondanks een enkele kanttekening erg comfortabel. Maar ja, m'n huidige banden zijn nog niet versleten en die rijd ik eerst nog maar even op.

      Verwijderen
    4. Bedankt :) Scheelt hoop uitleg.

      Verwijderen
    5. N.B.
      In de tekst van m'n atwoord hierboven was iets weggevallen. Moet zijn: 55% van 215 mm = 118,25 mm en 55% van 205mm = 112,75 mm

      Verwijderen
  2. Als je enkel in Nederland rijd blijft de zomerband het allerveiligste. Rij hier al vele jaren met wat hardere band en dat levert ook weer brandstofbesparing op:)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als ik alleen in Nederland zou rijden zou ik ook alleen zomerbanden gebruiken. Maar of dat het allerveiligst is, is voor mij nog maar de vraag. Ga als het 's winters glad is, maar eens bij een rotonde kijken. Je ziet het verschil vaak direct tussen auto's die op zomer- en die op winterbanden rijden

      Verwijderen
    2. Wat bedoel je met glad ? Een zomerband is tot ongeveer 0 graden superieur aan een winterband en dat is overgrote gedeelte van de winter voldoende in Nederland, ook waterafvoer is veel beter en ook op droog is de remweg beter. De mensen die winterbanden al in september er al onder liggen tot maart rijden slechts een handvol dagen veilig bv strenge vorst of blijvend sneeuw, dus overgrote gedeelte van die periode zijn ze een onveilige weggebruiker dan iemand met zomerbanden. Hier wijk vol rotondes ook een met slechte waterafvoer en belijning die glad is en heb het mooi kunnen testen op werk hebben we identieke auto,s met winter of zomerbanden ik heb nog nooit de winterband de betere gevonden.

      Verwijderen
    3. Met glad bedoel ik inderdaad vooral sneeuw. Dat dat hier niet zo vaak voor komt, klopt als een bus en in die zin heb je gelijk.

      Verwijderen
    4. Ik wil geen reclame maken, maar de crossclimate heeft van beide het goede en aangezien de winters niet meer zo streng zijn dan vroeger is dat een prima keus.

      Verwijderen
    5. De meeste ongelukken bij gladheid ontstaat door een foute bandenkeus. Dat weegt zwaarder voor mij,ook al profiteer je daar maar een paar mnd van

      Verwijderen
    6. Nee, meeste ongelukken is gewoon een menselijke fout.En er is nergens bewezen dat als we in de winter op winterhanden rijden er minder ongelukken gebeuren. Ik denk eerder het tegenovergestelde omdat je het gros van de dagen onveiliger rijdt dan op zomerbanden.

      Verwijderen
    7. In 2013 stond over dit onderwerp een genuanceerd artikel in de volkskrant (5 mythen over winterbanden):

      Het wetenschappelijke verkeersinstituut SWOV heeft het in 2012 nagevraagd bij leasemaatschappijen. Die meldden dat automobilisten met winterbanden gemiddeld minder schade rijden dan automobilisten zonder.
      Maar, noteert de SWOV, leaserijders zijn geen 'normale' automobilisten en veralgemenisering is daarom niet mogelijk.

      Voor het volledige artikel zie: http://www.volkskrant.nl/economie/vijf-mythen-over-winterbanden~a3777032/

      Verwijderen
    8. Tja het is net hoe selectief je kijkt.

      http://www.autoweek.nl/nieuws/meer-schade-met-winterbanden/

      Nieuwer onderzoek :)

      Verwijderen
  3. Crossclimate heeft wel degelijk wat terkort komingen op het nat, dus zeker geen aanrader in Nederland.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Mensen maken in de winter niet meer fouten dan in de zomer, dat komt door het slechte weer. Kijk ook eens op https://www.autobanden-365.nl/Michelin/CrossClimate.html
      De nr. 1 in de banden top 100

      De CrossClimate onderscheidt zich omdat het zowel de voordelen van een zomerband als dat van een winterband heeft. De Michelin CrossClimate heeft de voordelen van een zomerband vanwege het remgedrag op een nat en droog wegdek, een lange levensduur en een laag brandstofverbruik. Daarnaast heeft het ook de voordelen van een winterband zoals trekkracht en remgedrag op sneeuw.

      Verwijderen
    2. Dat de Crossclimate op nr 1 staat zegt mij niks. Het is een goede vierseizoenen band en niets meer dan dat met matige prestaties op nat wegdek en ook voor in de sneeuw hoef je dus deze band niet aan te schaffen. Dus voor Nederlands winterweer niet de beste band dus. Er is duidelijk een reden waarom Michelin deze band niet test met hun beste zomerband/winterband onder diverse omstandigheden en temperaturen want dan zal in Nederland bijna geen winter.4 seizoenenbanden meer verkocht worden :)

      Verwijderen
    3. Je blijft maar rondjes draaien, ik heb niet bepaald dat de Crossclimate tot de nr 1 band is verkozen. Suc6 met je zomer-, en winterbanden in ons zachte klimaat.

      Verwijderen
    4. Dat jij alles voor zoete koek alles aanneemt, kan ik niet helpen.Als het werkelijk waar is dat je hele jaar veilig rijd met all season banden of in de winter met winterbanden in Nederland ben ik de eerste die ze onder legt maar dat is niet zo je ben maar een handvol dagen veiliger en de rest onveiliger dan met een zomerband punt uit !!!

      Verwijderen