vrijdag 18 november 2016

Bandenspanning - TPMS (Tyre Pressure Monitoring System) -

Om maar gelijk met de deur in huis te vallen TPMS staat voor Tyre Pressure Monitoring System. Tot voor kort nooit van het bestaan geweten, maar het zit al in heel wat auto's en vanaf november 2014 moet iedere nieuw geregistreerde auto ermee uitgerust zijn. Moeten, jawel zo is in Brussel besloten.

Wat is het.
TPMS is een elektronisch controle systeem dat de bandenspanning registreert. In geval van een te lage bandenspanning (meestal gebeurt dit als de band 20% minder druk heeft dan.de aanbevolen waarde - wettelijke eis -) gaat er een lampje in je auto branden.  Autofabrikanten kunnen gebruik maken van 2 verschillende systemen: Het directe systeem (dat werkt via een sensor, meestal in het ventiel) en het indirecte systeem (dat werkt via de ABS sensor van het voertuig).

TPMS heeft drie functies:
  1. verhogen van de rijveiligheid, door het tijdig opmerken van een te lage bandenspanning
  2. voorkomen van een te hoog brandstofverbruik, door een verkeerde bandenspanning
  3. voorkomen van onnodige bandenslijtage 
Kanttekeningen
    Slijtage en brandstofverbruik
  1. Als je pas je banden gaat oppompen als het lampje op je dashboard gaat branden houdt dit in feite in dat je al tijden met te zachte banden hebt rondgereden (zie: blog bandenspanning) en is het middel feitelijk erger dan de kwaal.
  2. Bij een direct systeem  leiden de sensoren nogal eens tot extra kosten. Bij gebruik van een aparte wielen  met winterbanden moeten ook deze wielen van sensoren worden voorzien. De aanschaf van een set van dergelijke sensoren kost zo'n € 200,- à  € 300,-,  afgezien van de bijkomende kosten van montage en het inprogrammeren,
  3. De meeste TPMS ventielen zijn voorzien van een batterij welke zorgt dat de sensor en zender voorzien worden van energie. Deze batterij zal circa 6 à 7 jaar mee gaan. Daarna moet de sensor vervangen worden. Ook kan de elektronica defect raken of kan het ventiel afbreken.

    Verkeersveiligheid (www.stichtingbandopspanning):
  4. Voordeel van een direct TPMS systeem is dat het de berijder actief waarschuwt indien de druk tijdens het rijden plotseling afneemt; er is een lekke band. De automobilist kan dan wellicht net wat eerder dan dat'ie dat zelf voelt of merkt, de auto veilig tot stilstand brengen op de vluchtstrook, of elders. 
  5. Het indirecte systeem zal een lekke band pas opmerken als dat te laat is. Dit omdat er een vertraging zit in het doorgeven van de indirecte berekeningen. Tegen de tijd dat een indirect systeem doorheeft dat de band lek is geraakt tijdens het rijden, heb je dat zelf ook al gemerkt.
Mijn conclusie
Voorlopig heb ik er nog "geen last"van maar zal er bij aanschaf van een nieuwe auto waarschijnlijk wel mee te maken krijgen. In dat geval wil ik (vooralsnog):
  1. Gewoon m'n bandenspanning blijven controleren zoals ik gewend ben;
  2.  In plaats van het gebruik van "Winterbanden" over te gaan op "All Season banden". Dit vanwege de hoge extra kosten van de sensoren maar ook omdat het gewoon minder werk is,
    NB:
  1. In tegenstelling tot wat je op menige site leest, is het al of niet functioneren van het TPMS systeem (vooralsnog) geen onderdeel van de Algemene Periodieke Keuring (APK) - zie: RDW-Banden.
  2. Voor een site waar je kunt kijken of het type auto waar je naar kijkt is uitgerust met een direct of een indirect TPMS systeem, kun je bijvoorbeeld kijken op de site van Eurosensor. Voorts kun je het natuurlijk ook voor de zekerheid nog even vragen bij de dealer.

5 opmerkingen:

  1. Veel te lezen over banden en spanning, maar onze zoon zit op voetbal en daar wordt op kunstgras gespeeld met van die bandenkorrels. Is dat nu giftig of niet?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Je hoort de laatste tijd ook veel mensen die een auto in Duitsland kopen.
    Weet je hoe dat zit met BPM en invoeren in Nederland? Ook zie je steeds meer schade auto's die ingevoerd worden, dat schijnt dan nog goedkoper te zijn?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Als je het overweegt, ik denk dat de pagina's / te volgen stappen op deze site (zie links linkerzijde) je aardig op weg kunnen helpen: https://www.bpmberekenen.com

      Een hulpmiddel om de BPM te berekenen vind je op:
      http://www.autoscout24.nl/themas/overige/calculator/bpm-berekenen/

      Zie verder de site van de RDW: https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/Nederlands-kenteken-aanvragen-voor-voertuig-uit-EU-of-EVA-land.aspx?path=Portal/Particulier/Motor/Invoeren

      Verwijderen
    2. Ga meteen even kijken, graci!

      Verwijderen