dinsdag 15 november 2016

Autobanden vervangen - veroudering -

We rijden met onze Twingo  alweer een aantal jaren op hetzelfde setje winterbanden. Evenwel hoe oud zijn ze eigenlijk en moeten ze ondanks dat er nog voldoende profiel opzit niet eens vervangen worden? Op de site van de Consumentenbond lees ik:
Ook als de banden nog voldoende profiel hebben kunnen ze wel beschadigd zijn of door veroudering droogtescheurtjes vertonen. Het rubber van de band droogt namelijk uit door zonlicht, blootstelling aan de buitenlucht, UV-straling en hoge temperaturen. Na zo'n 6 jaar is het dan ook verstandig om de band te vervangen, ook als er nog voldoende profiel op zit.
Hoe kun je de leeftijd van je banden achterhalen?
Op de wang (zijkant) van iedere band staat de zogenaamde DOT code. Vanaf het jaar 2000 is dat een 4 cijferig getal.
Op de banden aan de linker kant van onze auto zie ik respectievelijk de getallen 4507 en 4607 staan, Dit houd in dat de ene band in week 45 en de andere in week 46 van het jaar 2007 geproduceerd is. Ze zijn dus momenteel ongeveer 9 jaar oud.
Evenwel hoe ik hoe ik ook kijk, op m'n rechter banden zie ik nergens iets staan. Daarom met nog wat vragen in m'n achterhoofd naar de bandenhandel. Daar vertelt een monteur me dat de DOT code altijd aan één kant van een band staat weergegeven. Bij de banden rechts kan ik de code dus niet zien omdat'ie daar aan de binnenkant van de banden staat. Als ik ze zou willen zien, zou ik de auto op de brug moeten laten zetten of de wielen moeten demonteren. Voor mij voldoende reden om gemakshalve aan te nemen dat de banden, welke ik tegelijkertijd bij dezelfde leverancier gekocht heb, ook van dezelfde leeftijd zijn.

Is 6 jaar te oud?
  • APK
  • Leeftijd en/of droogtescheurtjes als gevolg van veroudering vormen in het kader van de APK geen reden tot afkeur van een band. Dit is wel het geval als door de scheurtjes het karkas (koordlaag) van de band zichtbaar is.
  • Fabrikanten, leveranciers, BOVAG
  • Als ik google op "vervangen", "banden", "leeftijd", "onderzoek", "TNO" etc. dan krijg ik alleen maar aanbevelingen van bandenfabrikanten of bandenhandels. De één adviseert je om  je banden na 5 jaar te vervangen, de ander zegt dat je dit na 8 of 10 jaar zou moeten doen. Soms wordt geadviseerd om na 5 jaar ieder jaar bij de vakhandel ter controle langs te gaan.
  • ANWB en ADAC
  • De ADAC (Allgemeiner Deutscher Automobil-Club) adviseert om de banden niet langer dan 10 jaar te gebruiken.

    Op de site van de ANWB zie ik geen aanbeveling staan met betrekking tot de maximale leeftijd van een autoband. Ten aanzien van caravanbanden lees ik:
    .................Natuurlijk is niet elke band na zes jaar ook echt aan vervanging toe.
    De mate van veroudering (droogtescheurtjes) hangt bijvoorbeeld sterk af van de hoeveelheid uv-straling (zonlicht) waaraan ze worden blootgesteld. Zelf dus even goed kijken!
Het onderzoek waarnaar in de bovenstaande tekst wordt verwezen heb ik helaas niet kunnen vinden.


Bezoek aan de bandenhandel
Ik kom er niet echt uit, en ben daarom zoals ik hiervoor al aangaf, m'n licht gaan opsteken bij de lokale vakman. Gevraagd naar de leeftijd waarop zij adviseren om banden te vervangen, liet  de monteur me met zoveel woorden weten dat eigenlijk een beetje onzin te vinden. Als een band geen tekenen van veroudering vertoont (droogte scheurtjes, scheurtjes in het profiel) zou ik die nog prima kunnen gebruiken.
Voorbeeld droogte scheurtjes
Voor meer voorbeelden van droogte scheurtjes zie: VACO-Banden onder de loep (o.a. pag. 9 en 15).

Mijn conclusie
M'n banden zien er na 9 jaar nog goed uit. Er zit voldoende profiel op (> 4 mm) en ik zie nergens droogtescheurtjes of iets wat daarop zou kunnen lijken. Voorlopig rijd ik er nog maar even op door.

10 opmerkingen:

  1. Wel een leuk bruggetje, door die bandenspanning kwam ik al snel op je bandenblog uit. De hoeveelheid uv-straling (zonlicht) waaraan de banden worden blootgesteld is inderdaad een reden om banden na verloop van jaren te moeten vervangen.
    Die van ons zijn na bijna 4 jr trouwe dienst bijna opgebruikt, dus zoeken we naar een goede vervanger die zowel in de zomer als ook in de winter in het buitenland gebruikt kunnen worden. Leuke blogs.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goed dat je hier aandacht aan besteed. Autobanden zijn van die dingen die je makkelijk vergeet vind ik.

    Huisvlijt

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij moeten ook andere banden hebben, momenteel 215/55/16 erop liggen, maar standaard is 205/55/16. De 205 zijn een stuk goedkoper, wat ik me wel afvraag is of het optisch erg opvalt als je 205 laat monteren ipv 215? Heb je dar al ervaringen mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het enige dat ik kan zeggen dat ze behalve 1 cm smaller - ongeveer 0,5 cm (6,25 mm) - over de gehele omtrek -kleiner zullen zijn (zie mijn antwoord op één van de vragen over de bandenspanning bij mijn vorige blog) Of dat zal opvallen, geen iedee. Wellicht kun je bij een bandenleverancier de twee opties even naast elkaar bekijken.

      Verwijderen
    2. Goeie, doe ik. Thanks

      Verwijderen
  4. Ik heb mijn banden vorig jaar van achteren naar voren gelegd in verband met de slijtage van de voorbanden. Achteraf veel te laat, omdat de achterbanden nu nog maar 1,7 mm profiel hebben en de voorband 5 mm. Ik wil er achter 2 nieuwe banden opleggen met een andere maat, de vraag is nu of het toegestaan is om voor een andere maat te hebben dan achter? Lees veel over eventuele problemen met ABS, heb je hier ervaringen mee?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Nee m.b.t. de ABS heb ik geen ervaringen.

      Verder valt o.a. te lezen op:
      - Consumentenbond
      (https://www.consumentenbond.nl/auto/autobanden-vervangen)
      Het is niet nodig om alle banden in een keer te vervangen, maar 2 voor- of achterbanden tegelijk vervangen kan verstandig zijn. Op elke as, of dat nu de voor- of de achteras is, moeten 2 banden van dezelfde maat gemonteerd zijn.
      - Michelin
      (http://www.michelin.nl/banden/leren-delen/koopgids/wanneer-moet-ik-mijn-banden-vervangen)
      Voor de beste all-round prestaties moet hetzelfde type band worden gebruikt op de vier wielen. Banden van verschillende afmetingen, type of slijtagegraad kunnen de bestuurbaarheid en de stabiliteit van het voertuig nadelig beïnvloeden.
      Gebruik verder nooit radiaalbanden en niet-radiaalbanden samen op een voertuig. Kan dit niet worden vermeden, gebruik dan nooit radiaalbanden en niet-radiaalbanden op dezelfde as. Als twee radiaalbanden en twee niet-radiaalbanden op een voertuig worden aangebracht, moeten de twee radiaalbanden op de achteras en de twee niet-radiaalbanden op de vooras worden gemonteerd.
      - APK keuringseisen: (http://handboek.rdw.nl/regelgeving/apk/Personenautos/Ophanging/Banden/Paginas/default.aspx)
      8. De banden op één as moeten dezelfde maataanduiding hebben, behalve wanneer een nood- of reservewiel wordt gebruikt.

      Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Zelf zou ik voor en achter qua afmetingen en type, dezelfde banden gebruiken.


      Verwijderen
    2. Hartelijk dank voor je uitgebreide reactie, hier kan ik verder mee. De R aanduiding op de band staat dan voor radiaal?

      Verwijderen
    3. Een voorbeeld: (wikipedia)

      Op een autoband kan het volgende staan: 195/50 R15 (90H).
      Hierin is:
      195 de bandbreedte in mm.
      50 de verhouding van de bandhoogte/bandbreedte in % (in dit voorbeeld 50% van 195 mm).
      15 de diameter van een velg in inches.
      Extra toevoegingen:
      R geeft de bandopbouw aan. (R = radiaalband, B = gordelband, D = diagonaalband)
      90 is een indexering voor het draagvermogen van een band. In dit geval kan de band 600 kilo dragen
      Zie verder: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bandenmaat

      Verwijderen
    4. Dank je voor de verhelderende uitleg

      Verwijderen