maandag 3 november 2014

Kosten bandenwissel - winter / zomerbanden -

Omdat we nogal eens door Duitsland rijden, rijden we 's winters  op winterbanden. Ik denk niet dat we dat gedaan zouden hebben als het daar niet min of meer verplicht zou zijn gesteld. Maar ik moet zeggen, het scheelt enorm als het glad wordt op de weg. Kijk maar eens bij een rotonde en er ligt wat sneeuw op de weg. Je haalt ze er zo uit. Ik bedoel de auto's met of zonder winterbanden.

We hebben de winterbanden -gemonteerd op stalen velgen - gelijk aangeschaft toen we onze auto 7,5 jaar geleden kochten. We hebben met deze auto inmiddels 113.000 km gereden. Elk half jaar - begin november en april - wissel ik de wielen. Op de winterbanden zit nog voldoende profiel. Van de zomerbanden heb we vorig jaar de voorbanden moeten vervangen. 

Omdat het elk half jaar nogal een werkje is om de wielen te verwisselen, ben ik eens nagegaan waar ik het voor doe. Ik ben er toch altijd zo'n twee uur mee bezig. Wielen van het zoldertje halen, wielbouten losdraaien, auto opkrikken, wielen wisselen. de boel weer vastdraaien etc. Het is redelijk zwaar werk en je moet het zeker niet doen als je last van je rug hebt. Maar goed als als ik het weer gedaan heb denk ik altijd, zo dat heb ik toch maar weer verdiend. Maar hoeveel dan. In onderstaand overzicht heb ik wat getallen bij elkaar gezet. Het is geen uitputtend onderzoek. Ik heb op internet bij de Kwikfit gekeken hoeveel zij voor een banden- of wielenwissel, met of zonder opslag, in rekening brengen. De prijs van de eventuele huur van winterbanden heb ontleend van de website van het Profile Tyrecenter.

No  Kostenaspect   Kosten  Periode
1  Aanschaf stalen velgen (4 stuks)  € 250,-  levensduur
 auto
2  Wisselen wielen  € 40,-   jaarlijks
3  Opslagservice wielen (banden + velgen)  € 120,-   jaarlijks
4  Wisselen banden  € 132,-   jaarlijks
5  Opslagservice banden   € 100,-   jaarlijks
6  Huur winterbanden + wissel  € 130,- 10 dgn

N.B.  de kosten van de aanschaf van de winterbanden heb ik niet in het overzicht meegenomen, omdat ik er vanuit ga dat door gebruik te maken van winterbanden, je navenant langer met je zomerbanden doet.

Na 7, 5 jaar zijn op grond van bovenvermelde prijzen de volgende kostenscenario's af te leiden:

No  Scenario  Kosten  aspecten  Kosten na
 7,5 jaar
1 Volledig Doe Het Zelf   1  € 250,-
2 Wielen laten wisselen
Wielen (velgen met banden) zelf opslaan
 1 + 2  € 550,- 
3  Wielen laten wisselen
 Opslagservice (velgen met banden)
 1 + 2 + 3  € 1450,- 
4  Banden laten wisselen
 Opslagservice banden
 4 + 5  € 1740,- 
5 Huur winterbanden + wissel   6  (8 jaar)  € 1040,-

Conclusie
Afgezien van prijswijzigingen, blijkt uit bovenstaand overzicht dat ik met mijn"doe het zelven" na 7,5 jaar, € 1100,- heb verdient. Dit t.o.v. het scenario waarbij ik de wielen zou hebben laten verwisselen en waarbij ik tevens gebruik zou hebben gemaakt van de opslagservice. Scenario 4 is nog wat duurder.

Scenario 2 is wat mij betreft niet erg realistisch. Loop ik toch nog met m'n wielen te sjouwen.

Afhankelijk van het aantal dagen dat je winterbanden huurt, kan scenario 5 voordeliger zijn t.o.v. de scenario's 3 en 4, maar is minder veilig.

Het voordeligste zou uiteraard geweest zijn wanneer ik helemaal geen winterbanden zou hebben gebruikt.

4 opmerkingen:

  1. Ik volg wel scenario 2: ik heb voldoende ruimte om de banden makkelijk op te slaan en vind het dus zonde om daar geld voor te betalen. Bovendien weet ik dan zeker dat het ook echt mijn banden zijn die er weer onder gaan. Ze even in de auto leggen is - toegegeven - niet mijn favo klusje, maar daarvan denk ik altijd: heb ik mooi weer verdiend!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zelf volg ik ook nog steeds de methode die jij doet. Het zelf opslaan en verwisselen van de banden, ook omdat het zoveel bespaart door de jaren heen. Het is zoals je stelt wel even werk, maar het weegt zeker op tegen het aantal euro's dat je bespaart.

    BeantwoordenVerwijderen